Datorspelande – bra eller dåligt?
I detta århundrade blev internet väldigt
populärt och nödvändigt för hela världen. Dessutom blir datorspelandet ett
vanligt fritidsintresse för många människor och erbjuder en stor möjlighet för
nöje med andra människor i gemenskaper online. Till att börja med har internet
och datorspel en enorm påverkan på barn samt tonåringar med andra ord, ”Z
generationen” d.v.s. barnen som föddes efter år 2000. Å ena sidan är vissa
vuxna oroliga över barn och ungdomar att de blir dumma och passiva genom att
bli beroende av datorn och mobilen eftersom vuxna inte ser datorspelande som något
värdefullt. Å andra sidan tror jag att de oroliga vuxna inte är uppväxta med
teknik och har själva aldrig spelat några av dessa datorspel så de överreagerar
om barnens fritidsintressen såsom datorspelande. Datorspel kan förövrigt innehålla
mycket positiva egenskaper och kan bidra till barns utveckling och
personlighet.
I krönikan ”Föräldrar farligare än skärmen”
skriver Karin Rebas att vuxna är oroliga över barn och ungdomar att de inte kan
släppa datorn eller telefonen och ägnar hela sin tid åt skärmen på
internet och är beroende av datorn och mobilen
(www.ystadsallehanda.se,
2014-01-10). Dessutom upplevs ungdomar som stressade
och deprimerade eftersom de rör sig för lite och är utomhus för sällan. Däremot hävdar
Rebas att föräldrar inte låter sina barn att fritt umgås på samma sätt som
tidigare generationer och föräldrar begränsar deras frihet att utforska närområdet
eftersom barn och ungdomars dagar är alltför inrutade. Till exempel har rörelsemönstret
förändrats under fyra generationer för familjen Thomas i Sheffield. Varje
generation har fått tillåtelse som åttaåring att gå kortare och kortare avstånd
hemifrån på egen hand. Ett annat exempel är att föräldrar skjutsar sina barn
till och från skolan i Sverige och barnens eftermiddagar är schemalagda med
musiklektioner och träningspass. Alltså behandlar föräldrar sina barn med ökad
kontroll och mindre frihet vilket framkallar att deras barn hellre umgås online
med kompisar i den virtuella världen.
Å andra sidan anser Sven Rollenhagen i
artikeln ”Han hjälper unga ut ur
spelvärlden”, publicerad i Sydsvenskan 2013-09-10, att datorspelande
orsakar diskussioner och konflikter i familjer med tonårskillar. Datorspelandet "framkallar starka lustkänslor som gör att signalsubstansen dopamin utsöndras i
kroppen", vilket fungerar som "en belöning som gör att man vill uppleva kicken om
och om igen" så man blir dataspelsberoende. Dessutom räcker attraktionen till
det roliga spelet för att trigga igång ett beroende. För att blir
dataspelsberoende behöver man inte ha varken stora fysiska eller mentala
funktionsnedsättningar, och behöver inte en flykt från någonting heller. Han
beskriver att mest problematiska är tidskrävande online-spel, såsom World of
Warcraft, som inkluderar flera spelare och kan spelas för alltid. Han
argumenterar också för att datorspelande är ett dolt och växande
relationsproblem där man inte kan vara en frekvent datorspelare som spelar
maximalt om man vill ha en relation och barn.
Personligen håller jag delvis med Rollenhagen
i att datorspelandet kräver självdisciplin i en relation, vilket jag vet från
min egen erfarenhet då jag och min sambo spelar World of Warcraft tillsammans.
Min sambo är nästan som en professionell spelare som spelat datorspel sedan 10
års ålder medan jag har spelat i några år. Vi har våra utmaningar och ibland
kan det bli svårt att hitta en balans med hur mycket man spelar men vi trivs
fortfarande med att spela datorspel tillsammans. Lagom är alltid bäst. En annan
sak som är viktig att tänka på är dock att man måste engagera sig i varandras
fritidsintressen och dela dessa. Annars blir det problem med vad som helst om
familjer distanserar sig från vad deras barn gör under deras fritid eller om
ett par distanserar sig från varandras intressen. Joakim R berättar också om sina goda
erfarenheter av datorspel i insändaren ”Fråga vad som händer i spelet”
publicerad i Metro 2014-03-03. Föräldrar behöver bli mer engagerade i sina
barns intressen samt borde visa intresse genom att sätta sig ned, titta på och
ställa frågar om datorspelet eftersom datorspel kan innehålla djupa och
fantastiska historier som böcker och det finns mycket saker att berätta om ett
datorspel.
Sammanfattningsvis lever generation Z i
en tid av digitaliserad kommunikation och teknikdriven miljö där deras frihet
är begränsad av deras föräldrar. Dessutom förväntas Z generationsbarnen att bli
expertanvändare på internet som alltid är uppkopplade, vilket formar deras
fritidsintressen så de tillbringar tid genom att spela datorspel i en
digitaliserad värld. De vuxna som inte är uppväxta med teknik och har ingen
aning om datorspel dömer dock datorspelande barn som dumma och passiva medan de
faktiskt inte gör någonting själva och bara klagar om datorspelsberoende. Jag tycker att de oroliga vuxna erkänner realitet att datorspelande blir en
del av vårt liv i vår digitaliserade värld och slutar att vara oroliga. Jag
tycker att föräldrar bör ge barn mer frihet med deras intressen medan de blir
mer engagerade i sina barns intressen och försöka dela upplevelsen med barnen eftersom
datorspel kan innehålla spännande och lärorika saker i en annan dimension.
Textkällor
Rebas, Karin (2014), Föräldrar farligare än skärmen,
www.ystadsallehanda.se/gastkronika/foraldrar-farligare-an-skarmen/, uppdaterad
10 januari 2014, hämtad 9 oktober 2015
R, Joakim (2014), Insändare, metro.se,
publicerad 3 mars 2014, hämtad 3 mars 2014
Werner, Maria (2013), Han hjälper unga ut ur
spelvärlden, www.sydsvenskan.
se/inpa-livet/barn--familj/han-hjalper-unga-ut-ur-spelvarlden/, publicerad 10
september 2013, hämtad 9 oktober 2015
Jag är en absolut anhängare av datorspel, nyligen har vissa auktoritära psykologer bevisat ett antal skäl och privilegier varför dessa spel är användbara för människor. De utbildar teamwork och teamwork-färdigheter och detta är bara början på listan. Det är redan erkänt i många länder inom cybersport, och det finns lagliga bookmakare csgo betting site där du kan satsa på evenemang för onlinespel
SvaraRadera