Ett nytt sätt att se svensk affärskultur från en engelsmans ögon

I artikeln ”Svensk affärskultur ur ett nytt perspektiv” (Trygghetsrådet, www.trr.se, 14 november 2011), skriver artikelförfattaren om en intervju med Colin Moon, en engelsman som har bott i Sverige sedan 1988 och har försökt att förstå den svenska affärskulturen. I artikeln presenterar artikelförfattaren svensk affärskultur ur Moons nya och annorlunda perspektiv. 


Till att börja med beskriver Moon att det är viktigt att försöka analysera människor från andra kulturer när man är i kontakt med dem, men han framhäver också att man först måste analysera sig själv så m.a.o. måste man analysera svensk affärskultur med dess ovanliga egenskaper. Därför behandlar författaren varje del av Moons perspektiv. Författaren slutar sin artikel med att lista fördelar i svensk affärskultur enligt Moon.

I den första delen av artikeln påpekar Moon att svenskarna ofta tillbringar mer tid på möten än människor från andra länder och det finns många olika typer av möten i det svenska affärslivet. Moon betonar sedan att syftet med svenska möten är att diskutera olika ämnen och komma överens om olika idéer i stället för att fatta ett beslut. Därför fattar man sällan ett beslut på ett svensk möte men bestämmer sig ofta bara om ett nytt datum för nästa möte. Eftersom svenskar är långsamma att fatta beslut konstaterar Moon att människor från andra länder vanligtvis uppfattar svenskarna som långsamma och det tar tid att just starta någonting inom det svenska affärslivet. Dessutom jämför Moon hur svenskar samt amerikaner lyckas i affärslivet och han uppmärksammar att i stället för att göra några misstag föredrar svenskarna att planera i god tid och övertyga alla om vad behöver göras för att lyckas. Däremot, understryker Moon att eftersom det kan bli jobbigt och omotiverande för människor att i flesta fall sikta mot en överenskommelse, nöjer de sig med något som "alla kan leva med", som Moon säger, och detta kan hindra det svenska affärslivet.

Sedan övergår Moon till att behandla organisationens struktur och managementkultur. Vidare påpekar Moon att man kan överlämna ansvar åt medarbetarna och medarbetarna kan kritisera sina chefer därför att organisationens struktur är enkel och det finns få nivåer i hierarkierna.

I den andra delen av artikeln övergår Moon till att behandla hur svenskar prioriterar sin familj och fritid samt håller arbetstid så att de slutar arbeta när det är dags även om det finns något viktigt som händer på jobbet. 

I sista delen av artikeln påminner Moon oss om att svenskar har en fixerad idé om ålder och svenska rekryterare söker efter kandidater med en specifik ålder medan man inte får göra detta enligt lag i USA. 

Moon drar den slutsatsen att den svenska affärskulturen har många fördelar som borde försvaras. Enligt Moon är en av de fördelarna att man lyssnar på varandra och försöker att förstå varandra. De fördelarna innehåller också en närvarande chef för hennes medarbetare. I det svenska affärslivet kan man överlämna en uppgift eller ett ansvar åt någon annan person, även någon som har en lägre position än sig själv. Moon säger vidare att svenskar försöker att delta i saker och påverka. Moon understryker att svenskar gärna vill prova nya saker eller ta hänsyn till nya idéer. Moon avslutar fördelarna med att svenska affärskulturen stödjer lika rättigheter och möjligheter för män och kvinnor samt respekterar deras privatliv. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Romananalysen av Karin Boyes ”Kallocain”

Min bokanalys av boken, ”Svinalängorna”

Jämförelse mellan svenskan och mitt modersmål, turkiskan