Min första dag i Sverige

23:e april är en helgdag i Turkiet. För fem år sedan bjöd min sambo, Joakim, in mig till Stockholm i tre dagar då vi kombinerade den dagen med en helg. Tyvärr hade vi bara en tre dagars semester tillsammans eftersom jag nyligen hade börjat ett nytt jobb i Turkiet och inte hade några semesterdagar. Den 23:e april var det en delvis solig och molnig vårfredag när jag flög till Sverige. Det var min första gång i Sverige och jag träffade min nuvarande sambo på riktigt första gången i Stockholm efter att vi hade pratat på nätet under det föregående året. Nu skulle jag vilja berätta för dig om min första dag i Sverige då det är en speciell dag som jag alltid kommer ihåg.


Jag minns att flyget tog tre timmar och jag kände mig jättenervös samt upprymd därför att jag skulle träffa den där personen som jag var kär i och hade tillbringat tid tillsammans på nätet varje kväll nästan i ett år. Vi hade planerat att han skulle vänta på mig på Arlanda centralstation den där morgonen. Jag kom fram till tågstationen efter tjugo minuter. När jag kom ut från Arlandatåget var han där som han hade lovat mig. Jag kommer ihåg hans leende även idag. Vi kramade varandra och höll i handen för första gången.

Vi åkte tunnelbana till Odenplan där vi redan hade bokat ett rum på ett hotell. Vi lämnade mitt bagage på hotellet och gick för att äta lunch eftersom jag var jättehungrig efter min flygresa. Men vi åt en snabblunch på Burger King därför att han hade bokat ett bord för middag på Hardrock Café i Stockholm. Dessutom hade han planerat en lång dag med många saker att göra och se i Stockholm. 

Först tog vi en promenad vid havet på Strandvägen där jag för första gången såg Östersjön vars havsvatten är mörkare än havsvattnet i Turkiet. Sedan gick vi till Djurgården där vi besökte Vasamuseet. På Vasamuseet finns 1600-talsskeppet Vasa som bärgades 1961. Jag var jätteintresserad av Vasamuseet eftersom jag hade haft en projektledningskurs där jag hade läst om det skeppet som ett exempel på misslyckade projekt när man skyndade utan en lämplig kravanalys och en projektplan. Det var mycket spännande att kunna se det riktiga vraket av skeppet från 1600-talet. 

Efteråt gick vi till Hardrock Café för vår reservation eftersom vi verkligen var hungriga efter en lång dag. Däremot var det mycket folk på restaurangen och egentligen hade vi inte haft någon reservation eftersom man inte fick boka ett bord på Hardrock Café på fredagskvällarna. Vi insåg att det hade hänt ett missförstånd mellan Joakim och en servitör på mobilen. Då var vi tvungna att vänta minst en timme om vi ville äta på Hardrock Café. Trots att jag verkligen ville äta på Hardrock Café, var jag för hungrig och trött för att vänta på maten för några timmar på en fullsatt restaurang. Därför gick vi till en annan restaurang där vi åt turkisk mat som jag gillade. Dessutom lovade vi varandra att komma till Hardrock Café en annan gång.

Till slut kom vi tillbaka till vårt hotellrum och jag var riktigt trött men också glad. Efter den dagen, hade vi två mer dagar tillsammans i Stockholm där vi gick till Gamla Stan och gjorde många mer saker samt trivdes mycket bra tillsammans. 


Nu har jag berättat om vad som hände på min första dag i Sverige och jag kommer alltid ihåg denna speciella dag. Efter den dagen har vi haft ett lyckligt långdistans-förhållande på fem år. Nu, fem år senare har jag flyttat till Sverige och sedan dess har jag bott med min sambo som jag träffade den 23:e april.  

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Romananalysen av Karin Boyes ”Kallocain”

Min bokanalys av boken, ”Svinalängorna”

Jämförelse mellan svenskan och mitt modersmål, turkiskan